مک آدرس چیست و چه کاربردی دارد؟

آدرس مک یا MAC Address از عباراتی است که شاید زیاد به گوش شما خورده باشد. از پنل های مودم تا پشت سخت افزار های مختلف مرتبط با شبکه. اما مک آدرس چیست؟

مودم عکس

اگر بخواهید با دستگاهی به دنیای اینترنت متصل شوید، دستگاه شما باید دارای قطعه الکترونیکی به نام کارت واسط شبکه (Netwrok Interface Card – NIC) باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مخابراتی و الکترونیکی، شما می‌توانید از طریق واسط‌های مختلف به اینترنت متصل شوید. مشهورترین و پرکاربردترین واسط‌های ارتباطی واسط یا اینترفیس اترنت یا لن (Local Area Network) و واسط وای فای می‌باشند.

واسط LAN که همان اتصال فیزیکی است که از طریق کابل دستگاه شما را به نقطه اتصال اینترنت مانند مودم و یا روتر متصل می‌کند. واسط یا کارت شبکه بی سیم هم رابطی پرکاربرد است که همه ما در دستگاه‌های مان مانند موبایل و تبلت از آن برای اتصال به اینترنت وای فای استفاده می‌کنیم.

اما در شبکه برای ایجاد ارتباطی میان دستگاه شما و دستگاه مقصد، از پروتکل‌های ارتباطی مشخصی استفاده می‌شود. در این میان، برای شناسایی دستگاه شما و دستگاه مقصد و متمایز کردن آن از میلیون‌ها دستگاه دیگر، واسط ارتباطی دستگاه شما نیازمند یک آدرس منحصر به فرد می‌باشد. آدرسی که سبب شود بسته‌های ارسالی به مقصد شما نتها برای شما ارسال و توسط شما دریافت گردد. این آدرس مک آدرس (Media Access Control Address – MAC Address) نام دارد.

ساختار آدرس مک :
آدرس مک، شامل 6 جفت عدد هکزادسیمال می باشد. این شش جفت عدد به وسیله (-)،(:)،(.) و یا space از هم جدا شده اند. البته این مسئله همه جا صدق نمیکند و در بسیاری از موارد این 6 جفت عدد از همدیگر جدا نشده اند.

ک آدرس یک آدرس 48 بیتی است که معمولا در قالب xx:xx:xx:xx:xx:xx نمایش داده می‌شود. هر زوج xx که با رقم‌های هگزادسیمال پرمی‌شود، نمایان گر 8 بیت و یا یک بایت است. نیمه اولیه این آدرس که شامل 24 بیت اول می‌باشد، توسط شرکت سازنده کارت واسط شبکه تعیین می‌شود و 24 بیت دوم تعداد دستگاه‌های قابل شماره گذاری برای آن شرکت را نشان می‌دهد.

با توجه به 48 بیت و با توجه به این که هر بیت می تواند نماینگر 0 و یا 1 باشد، مجموعا 2 به توان 48 دستگاه کارت واسط شبکه را می‌توان شماره گذاری کرد که این مقدار برابر 281474976710656 می‌باشد، یعنی چیزی حدود 281 هزار میلیارد دستگاه مختلف. اگر جمعیت فعلی کره زمین را 8 میلیارد در نظر بگیریم، با این سیسمتم شماره گذاری، برای هر فرد امکان دارا بودن تقریبا تعداد 35184 کارت واسط شبکه وجود دارد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که این سیستم نامگذاری پاسخگوی نیاز‌های دستگاه‌های تحت شبکه موجود در اینترنت می‌باشد.

مشاهده مک آدرس در لب تاب یا کامپیوتر :
برای مشاهده آدرس مک واسط‌های موجود بر روی دستگاه لب تاپ یا کامپیوتر ویندوزی تان، روش‌های متفاوتی وجود دارد.

روش اول مشاهده جزئیات و خلاصه وضعیت کارت شما در قسمت Status کارت واسط می‌باشد. برای اینکار کافی است وارد Control Panel شوید و بر روی قسمت Network And Sharing Center کلیک کنید.در این صفحه و در قسمت راست، با کانکشن‌های فعال شما نمایش داده می‌شود. اتصال شما که جلوی نام Connections نمایش داده می‌شود می‌تواند از نوع Local Area Connection و یا Wi-Fi باشد. با کلیک بر روی کانکشن تان وارد صفحه وضعیت اتصال می‌شوید. در این قسمت اطلاعات کلی مانند زمان اتصال، میزات اطلاعات ارسالی و دریافتی و حداکثر سرعت دریافتی نمایش داده می‌شود.

برای مشاهده آدرس مک که به آن آدرس فیزیکی نیز می‌گویند، بر روی Details… کلیک کنید. در این قسمت جزئیات کامل تری از پارامتر‌های دریافتی شما نمایش داده می‌شود. در ردیف Physical Address ، شما می‌توانید مک آدرس کارت واسطی که این ارتباط را برقرار کرده است مشاهده نمایید.

Physical Address

روش دیگر که برای افراد آشناتر با شبکه و ویندوز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، دستور getmac می‌باشد. برای استفاده از این روش کافی است با استفاده از کلید‌های ترکیبی Win + R پنجره Run را باز کرده و عبارت cmd را تایپ کنید. پس از تایید کردن وارد صفحه command prompt ویندوز می‌شوید.

در این قسمت با وارد کردن دستور getmac می‌توانید آدرس مک کارت‌های واسط شبکه موجود بر روی سیستم تان را مشاهده نمایید.

 

 

برای مشاهده این آدرس باید وارد تنظیمات وای فای گوشی شده و آدرس مک این واسط را مشاهده کنیم.

آیفون و آیپد

برای مشاهده آدرس مک واسط بی سیم آیفون و آیپد، کافی است وارد منوی تنظیمات شوید. سبب در منوی General وارد قسمت About شوید. در این قسمت در ردیف Wi-Fi آدرس می‌توانید مک آدرس کارت شبکه وای فای دستگاه آیفون و یا آیپد خود را مشاهده نمایید.

iphone mac

 

چگونه آدرس مک خود را پیدا کنیم؟

شاید مایل باشید بدانید که آدرس مک سیستم در حال استفاده شما چیست. برای پیدا کردن آدرس مک خود کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • ویندوز

1. وارد Command prompt شوید (در منوی استارت CMD را جستجو کنید)

2. در خط فرمان، فرمان ipconfig/all را وارد کنید. این فرمان اطلاعات کارت های شبکه شما را نشان میدهد.

3. در زیر هر کدام از کارت های شبکه میتوانید آدرس مک آن را تحت عنوان Physical Address پیدا کنید.

mac windos

  • لینوکس

1. وارد Terminal شوید

2. با استفاده از فرمان ifconfig -a اطلاعات کارت های شبکه را پیدا کنید. (به عنوان root فرمان را وارد کنید)

3. در زیر هر کدام از کارت های شبکه میتوانید آدرس مک آن را تحت عنوان HWaddr پیدا کنید.