بیشتر اوقات خیلی کار ها را میتوان با آموزش های ساده نیاز های شبکه و سرور را برطرف کرد به طور مثال اگر هارد سرور شما با ایراد مواجه شده و لازم به تعویض هارد سرور و یا افزودن هارد به سرور

دارید، باید با نکات افزودن و تعویض هارد سرور آشنا باشید.  در این محتوا اموزش نصب هارد سرور hp و تعویض هارد سرور را با هم بررسی میکنیم.

چند نکته مهم قبل از تعویض هارد سرور که باید بدانیم

یکی از مواردی که مجبور به تعویض هارد سرور هستیم این است که هارد سوخته باشد. از نشانه های سوختن هارد شنیدن صداهای نامتعارف، بدسکتور، فرمت نشدن هارد و شناسایی نشدن توسط سیستم است.

اگر روی هارد ها Raid دارید باید ابتدا بکاپگیری از اطلاعات را انجام دهید و سپس با توجه به نوع Raid Controller اقدام به تعویض هاردها کنید.

۱. پس از خاموش کردن سیستم از خاموش شدن چراغ هارد مطمئن شوید. این نکته خصوصا در مورد هارد Hot Swap (هاردی که برای نصب یا خارج شدن از سرور نیازی نیست سرور را خاموش کنید) مهمتر است چون اگر اسپیندل هارد هنوز خاموش نشده باشد و شما اقدام به خارج کردن هارد کنید، ممکن است به هارد آسیب برسانید.

۲. از سازگار بودن هارد جدید با سیستم خود مطمئن شوید.

۳. هارد را به زور وارد سرور نکنید.

۴. پس از وارد کردن هارد به سرور، پروسه ریبیلد کردن آغاز می‌شود. این کار باعث روشن شدن چراغ هارد می‌شود و نشان می‌دهد روی هارد کاری در حال انجام است. می‌توانید جزئیات بیشتر را با نرم‌افزار مدیریت سرور ببینید.

خواندن مطلب “بررسی وضعیت چراغ LEDهای هارد سرور hp” را توصیه می‌کنیم تا با حالات مختلف روشن بودن چراغ های هارد آشنا شوید.

۵. هارد جایگزین نباید دارای پیکربندی Raid باشد. اگر بود باید بدانیم از چه ریدی استفاده میشود به طور مثال Raid 5  در صورت وجود 4 هارد بیشتر میتوان هارد مشکل دار را تعویض نمود البته باید Hot Plug باشد.

۶. قبل از تعویض هارد، از آن حتما بکاپ بگیرید.

  • تعویض هارد سرور hp
  • هارد سرور hp
  • هارد سرور

در دنیای تکنولوژی هر تغییری که بخواهید در سیستم اعمال کنید باید پس از گرفتن بکاپ انجام شود. این در مورد تعویض هاردها و به خصوص هاردهای هات پلاگ است. در هاردهای هات پلاگ چون نیازی به خاموش کردن سیستم نیست، تعویض هارد با حساسیت بیشتری روبرو است و حتما باید از هارد قبلی بکاپ بگیریم. در این صورت خیالمان راحت است که اگر در پروسه تعویض هارد مشکلی به وجود آید، اطلاعاتمان از دست نمی‌رود.

آموزش نصب و تعویض هارد سرور hp + نکات مهم

۱. از اطلاعات موجود روی هارد سرور بکاپ تهیه کنید.

۲. سرور را خاموش کنید.

۳. کابل برق پاور را از سرور جدا کنید.

۴. Drive Blank را مانند تصویر زیر از روی سرور خارج کنید.

با دقت به فیلم آموزش زیر نگاه کنید.

Hot Swap یا Hot Plug چیست؟

در سرورهای نسل قدیم و همچنین کامپیوترهای فعلی، برای نصب و جدا کردن هارد ها باید ابتدا سیستم خاموش شده باشد و بعد از اتصال کابل ها، هارد ها راه‌اندازی می شوند.

قابلیت Hot Plug مراحل خاموش کردن، نصب کابل … را حذف کرده است. در واقع زمانی که هاردها در سرور RAID شده اند، کاربر می تواند بدون خاموش کردن سرور آنها را نصب و حذف نماید (با توجه به نوع رید آن).

تعویض-هارد-سرور-اچ-پی

در این حالت نه اطلاعات آسیب می بیند و نه Downtime به وجود می آید.

روی هارد ها 6G و 12G به چه معنایی است؟

بر روی انواع هارد های hp معمولاً کلمات 6Gb/s یا 12G را می بینیم. Gb/s یا G به معنی Gigabits per second بوده و سرعت انتقال اطلاعات در هاردها می باشد.

این سرعت ها دقیق نبوده و به‌صورت تخمینی توسط سازنده های هارد اعلام می شود. در واقع نوع کنترلر سرور، SAS Expander و نوع RAID در سرعت انتقال اطلاعات ها تاثیرگذار است. ولی به‌طور تقریبی می توان سرعت هاردهای را بدین چهره در نظر گرفت:

  • 3G : 1200MB/s
  • 6G : 2400MB/s
  • 10G:4000MB/s
  • 12G : 4800MB/s
  •  15G:6000MB/s

اعداد 10K یا 15K به چه معنایی است؟

ین اعداد در واقع سرعت دور چرخش هاردهای دیسکی است. 10K به معنی چرخش 10 هزار دور در دقیقه بوده و 15K چرخش 15 هزار در دقیقه را نشان می دهد. این مقیاس با rpm اندازه گیری می شود و هرچه سرعت آن بالاتر باشد، دسترسی به اطلاعات در هاردهای دیسکی، سریع تر انجام می شود. برای مثال در هارد HP 300GB SAS شما می توانید انواع 6G ، 12G یا 10K و 12K را انتخاب کنید.